Hoge pieken, diepe dalen - Reisverslag uit Ekshärad, Zweden van Alan Ly - WaarBenJij.nu Hoge pieken, diepe dalen - Reisverslag uit Ekshärad, Zweden van Alan Ly - WaarBenJij.nu

Hoge pieken, diepe dalen

Blijf op de hoogte en volg Alan

14 Juli 2013 | Zweden, Ekshärad

Hoge pieken, diepe dalen. Iets wat je in Nederland niet snel zal terug zien. Dit landschap is echter kenmerkend in Zweden, want inmiddels zijn wij daar nu aangekomen bij het schrijven van dit reisverslag.

Nadat wij Oslo waren gesetteld besloten we om de stad in te gaan. De stad Oslo was rustiger dan we hadden verwachten, zeker voor een donderdagavond. Het werd snel duidelijk dat het bruisende studentenleven op donderdag niet te vergelijken is met dat in Nederland op een donderdagavond. In Oslo is het namelijk alleen (echt) druk op de zaterdagavond qua uitgaan. Desondanks dit tegenvallende factor besloten wij om de lokale kroeg in te duiken, waar toch nog wat studenten te vinden waren. Zoals verwacht is het bier 2 tot 3 keer zo duur als dat in Nederland. Het drinken werd beperkt tot een paar biertjes, die overigens nog niet eens zo lekker waren. Vandaar dat we hadden besloten om op de hotelkamer verder te genieten van de Nederlandse geïmporteerde goederen.

Wij werden de volgende dag (12 juli) rond een uur of 9 wakker, waar we in het hotel hebben ontbeten. Een lekker ontbijtje (worst, aardappelen, eitje) was dus zeer welkom na een avond waar de alcohol voornamelijk de leiding had. Na het ontbijt hebben we op ons gemak de spullen ingepakt en netjes uitgecheckt. Aangezien wij vanaf 15:00 op camping Grone Backe in Ed (200km van Oslo vandaan) terecht konden, besloten wij om nog even de bezienswaardigheden (haven, nationaal museum, etc.) in Oslo te bezichtigen.

Om ongeveer 13:00 vertrokken we vanuit Oslo richting Ed. Tijdens de reis was het landschap vaak adembenemend. Hoge pieken en diepe dalen. Eenmaal op de camping aangekomen hebben we de spullen snel uitgepakt en meteen een duik gekomen in het meer wat op ongeveer 2 minuten loopafstand was van onze blokhut. Raar maar waar, maar het weer in het Hoge Noorden is rond de 25-30 graden, dus zwemmen en zonnen was dus een gegarandeerd succes. De camping in Ed was vergeleken met andere campings die wij kennen zeer luxe. Nette sanitaire voorzieningen, accommodaties en vriendelijk personeel.

Die avond zelf hebben wij wat informatie opgezocht over activiteiten die in of rondom de omgeving van Ed te doen was. Ongeveer 35km van Ed af was er een activiteit te ondernemen die zeer bekend is in de regio, namelijk railbiken. Railbiken houdt in dat je op een enkele fiets of tandem over een verlaten treintraject fietst. Er zijn twee beginpunten mogelijk: namelijk Bengtsfors of Arjang. Dit treintraject bedraagt 52km lang en duurt ongeveer 3 tot 5 uur om te fietsen, afhankelijk van de fietssnelheid. Wij kozen voor Bengtsfors aangezien dit punt dichterbij lag om te beginnen. Wij hadden geluk, wat toen we eenmaal aankwamen, was er nog 1 tandem beschikbaar voor ons. Aangezien we om 12:00 uur er waren was het dus onmogelijk om het hele traject te fietsen. Dit omdat wij voor 17:00 terug moesten zijn. Er werd ons verteld dat ongeveer 17km van Bengtsfors een plaatsje was waar je kon zwemmen. Een belangrijke regel was dat mensen die van Bengtsfors kwamen voorrang hadden ten opzichte van de mensen uit Arjang. De reden hiervan is ons tot op heden nog steeds niet bekend. We hebben hier ongeveer 2 uur voor uitgetrokken, waardoor we op ons gemakje nog terug konden fietsen. Tegen het einde van de rit kwamen we twee andere jongens tegen die wel het hele traject hebben gefietst. Het was geen onmogelijke opgave zeiden ze, maar wel een zware opgave en dat was aan hun ook duidelijk te zien.

Na het railbiken besloten wij om een keer niet te koken, dus lekker uit eten! Eenmaal terug op de camping werden we gevraagd door de lokale jeugd om mee te doen met voetballen. Na 1,5 uur voetballen en 3 uur wezen railbiken, kan er gezegd worden dat het een zeer actieve dag was. Wederom kreeg de alcohol weer de overhand, maar desondanks dat werden wij de volgende dag op tijd wakker om uit te checken.

Wij moesten tussen 14:00 en 19:00 inchecken op camping Byns in Ekshärad (ongeveer 260km noordelijker van Ed vandaan). Karlstad stond aanvankelijk op de planning, maar na een snelle tour door de stad zelf besloten wij om maar meteen door te rijden naar de camping in plaats van Karlstad rond te hangen. Een vriendelijk Schots echtpaar (echter al een paar jaar wonend in Zweden) vertelde ons de handige tips op en rondom de camping. Wederom zijn de faciliteiten en accommodaties dik in orde. Volgens mij zijn alle campings in Zweden zeer netjes en ook zeer geliefd bij veel Nederlanders. Aangezien wij toch een hoop Nederlanders zijn tegenkomen. Het is toch interessant om de reisverhalen van iemand anders aan te horen en om je eigen reisverhalen te delen.

Wij gaan zo maar is even de camping verkennen en misschien kijken of er nog wat te ondernemen valt hier.
Morgen (15 juli) om 10:30 wordt er verwacht dat we ons melden bij de receptie van de camping aangezien wij dan gaan kanoën. Het traject is ongeveer 21km lang, zonder tijdslimiet. Ondertussen stoppen om eventueel te zwemmen is geen probleem werd er ons verteld. Overmorgen (16 juli) gaan wij ongeveer 16km van Ekshärad vandaan Ziplining (hangend aan een koord door een kloof heen). De lengte van het traject is ons nog niet bekend, maar er werd ons verteld dat we hier toch wel de hele dag mee bezig waren.

Wij hopen snel weer een reisverslag te schrijven. Dus stay tuned!
Groeten vanuit het nog altijd warme Zweden!