The End of the Line - Reisverslag uit Tivedstorp, Zweden van Alan Ly - WaarBenJij.nu The End of the Line - Reisverslag uit Tivedstorp, Zweden van Alan Ly - WaarBenJij.nu

The End of the Line

Blijf op de hoogte en volg Alan

27 Juli 2013 | Zweden, Tivedstorp

Hallo Nederland!
Allereerst willen we zeggen dat we erg blij zijn dat onze reisverslagen worden gelezen door familie, vrienden en kennissen. Helaas is de roadtrip bijna ten einde en zal dit dus tevens het laatste reisverslag worden.

Zoals in het vorige reisverslag al aangegeven gingen we dinsdagavond stappen in Stockholm in de wijk Slüssen. Het was erg tam qua uitgaan in Stockholm. Een kleine beeldvorming van het algemene uitgaansleven in Scandinavië: meer mensen die op het terras alcoholische dranken zitten te nuttigen dan dat er echt wordt gefeest. We besloten toch een kroeg binnen te lopen na ongeveer een uur te hebben rondgedwaald in de stad. Wederom hadden we geluk qua gezelligheid.
De naam van de kroeg waar we naar binnen liepen heette Klein’s cafe, gelegen net aan de rand van Slüssen. Al snel kwamen we aan de praat met de lokale kroeggasten en werden de eerste verhalen al uitgewisseld onder het genot van een biertje. Het bier in Stockholm is overigens goedkoper dan in Oslo, echter nog steeds duurder dan in Nederland. Dat mocht de sfeer echter niet bederven. Na een kort, maar toch gezellige avond /nacht in de kroeg, werd er nog even nagenoten in de pub van ons hotel. We kwamen precies 00:55 binnen en dus konden we nog al het bier bestellen voordat ze om 01:00 gingen sluiten en die in alle rustigheid opdrinken. In de Scandinavische landen zijn ze streng qua alcoholverkoop. Dit is omdat er veel (undercover)controle is op kroegpersoneel die toch stiekem alcohol proberen te verkoop buiten de wettelijke tijden om. Rond 3:30 besloten we maar om te gaan slapen, aangezien we de volgende dag 9:00 op wouden staan om te gaan ontbijten in het hotel.

De volgende dag gingen we naar de 4e etage van ons hotel (wij verbleven op de 7e etage) om te gaan ontbijten. Toen we de lift uitkwamen zagen we een enorme rij voordat je überhaupt aan tafel kon gaan. Wat we zagen was ongelofelijk. Het leken net de rijen voor de kassa’s bij de Albert Heijn tijdens de hamsterweken wel. Na ongeveer 15 minuten konden we plaats nemen bij iemand anders aan tafel… Iedereen zat op elkaars lip aangezien er gewoon teveel gasten waren en te weinig tafels. Na ons ontbijt hebben we nog even een uurtje door het zeer warme en zonnige Stockholm gelopen en zijn we rond 12:30 de parkeergarage uitgereden. Na ongeveer 3,5 uur rijden kwamen we aan op de camping in Tived. De camping in Tived werd grotendeels geteisterd door Nederlanders, wat een positief punt is. De omschakeling van een eigen bungalow die voorzien was van alle gemakken, naar een blokhut was toch weer even wennen.

We hebben snel de spullen uitgeladen en zijn daarna wezen zwemmen in één van de grootste, schoonste en diepste meren van Zweden. We kwamen al snel aan de praat met Nederlandse jongeren die ook net waren gearriveerd. Een kampvuur zat er helaas niet in doordat de droogte en hitte in Tived dusdanig hevig was, waardoor er tijdelijk een vuurverbod van kracht is. Na een simpele avondmaaltijd hebben we de avond gespendeerd met voetballen samen met de andere Nederlandse campinggasten.

De volgende dag wouden we graag naar het National Park van Tived gaan, maar we hebben tot 11:00 uur uitgeslapen aangezien we nog te moe waren van het nachtje Stockholm. Vandaar dat we hebben besloten om de volgende dag het National Park van Tived te gaan bezoeken. Na de brunch hebben we de laatste boodschappen gedaan voor deze roadtrip in een winkeltje op ongeveer 5 minuten rijden van de camping vandaan. Daarna hebben we de zonnige en warme dag gespendeerd met het zwemmen in het schone meer samen met de andere Nederlandse jongeren. De pret werd beter en beter doordat er ook een watertrampoline aanwezig was. Het werd dus een enorm watergevecht om te zien wie het sterkste was van kamp Nederland op water. Het weer veranderde snel tussen zonnestralen en bewolking met tussendoor enkele dondergeluiden. Naarmate de middag verstreek kwamen er steeds meer dondergeluiden uit de hemel en rond 18:30 kwamen de eerste buien/hagel uit de lucht vallen. Het is kennelijk zo droog geweest in Tived en omstreken, waardoor Moeder Natuur besloten heeft dat het goede moment is gearriveerd om een flinke regenbui op ons los te laten. Nadat de enorme regenbui was gestopt gingen we naar het meertje om te genieten van de zonsondergang. In één woord: adembenemend!

De volgende dag zijn we rond 10:30 aangekomen bij het National Park van Tived. Een groot bos waar vele looproutes mogelijk waren. We kozen voor een route die 6km bedroeg. Op de kaart stond dat de geschatte tijd ongeveer 3 uur was. In het bos stonden er paaltjes tussen de cijfers 1 tot 13, die functioneerde als soort herkenningspunt. We liepen tegen de klok in en na een half uur vonden we al snel de palen 13, 12, 11 en 10. Na 15 minuten dachten we dat we in de buurt van het tweede meer waren waar paaltje 10 stond. In plaats daarvan kwamen we weer op die T-splitsing terecht in de buurt van paaltje 11. We besloten maar om weer terug te lopen aangezien we niet wouden verdwalen. Een goede ochtend workout (een uur lopen) kon dus weer worden afgestreept op onze fictieve vakantielijst. Een heftige tocht met veel pieken en dalen was dus weer getrotseerd.

Eenmaal terug op de camping hebben we nog even gevoetbald en daarna weer heerlijk gezwommen toen de zon heerlijk doorbrak. Dit samen met de rest van de Nederlandse jongeren. De avond werd afgesloten met een partijtje voetbal. Slidings en tackles op nat gras waren geen goede combinaties en dat was ook te zien aan het spel. Mensen die regelmatig uitgeleden of de bal die af en toe net niet lekker meerolde. Desondanks dat was het toch leuk om het einde van ons verblijf samen te beëindigen met de rest. Overigens vertrekken morgen ook redelijk wat mensen van deze camping. Sommige zullen nog verder reizen in Zweden, sommige zullen ook langzamerhand huiswaarts gaan.

Morgen proberen we rond 9:00 op te staan, zodat we voor 11:00 uit kunnen checken. We hopen rond 16:00 in Kopenhagen te zijn, zodat we de avond en de nacht nog optimaal kunnen benutten. De zondag daarna zullen we ook Kopenhagen verkennen en dan in de avond weer richting Nederland rijden.

Voor de allerlaatste keer: groeten vanuit het warme en zonnige Zweden!!

• 27 Juli 2013 - 00:34

Frankenstein :

Gizmo

• 27 Juli 2013 - 15:33

Marco:

Mooi verslag!

Veel plezier in Kopenhagen en tot snel.

Groeten van ons...