Välkommen till Stockholm!! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alan Ly - WaarBenJij.nu Välkommen till Stockholm!! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alan Ly - WaarBenJij.nu

Välkommen till Stockholm!!

Blijf op de hoogte en volg Alan

23 Juli 2013 | Zweden, Stockholm

God kväll Holland. Hur är det?

Na 14 dagen zijn we dan eindelijk aangekomen in de hoofdstad van Zweden: Stockholm! Ons verblijf in Orsa was de afgelopen dagen zeer aangenaam, dus tijd om daar maar eens wat over te vertellen.

Na ons vertrek vanuit Älvdalen, duurde het niet lang voordat we in Orsa waren. De rit duurde iets meer dan een uur, over vele hoogteverschillen. De camping in Orsa had duidelijk de beste faciliteiten van de roadtrip tot nu toe. Een eigen bungalow compleet voorzien van alle gemakken. Het klinkt misschien raar, maar een broodrooster dat de stemming van de dag enigszins kan bepalen? De bungalow voelde dus als een soort luxe. We besloten om snel de spullen uit te laden en om een korte lunchpauze in te lassen. De broodrooster werd dus al snel in gebruik genomen. Na de lunchpauze besloten we om een globale planning te doen qua te ondernemen activiteiten in de komende dagen. Aangezien de dag van aankomst in Orsa een soort van transitiedagje was, besloten we om na de lunch, lekker te gaan zwemmen. De volgende dag zouden we de plaatselijke Orsa Björnpark (berenpark wat ongeveer 10 minuten op loopafstand van de camping was) te bezoeken en de dag daarop te gaan mountainbiken en aansluitend lekker een duik nemen in het water.

Lopend richting het strand kwamen we 2 andere Nederlandse jongens tegen die ook verbleven om de camping. Zij (Axel en Gabriel uit Haarlem) nodigde ons al snel uit om vanavond het kampvuur bij te wonen, lekker gezellig Nederlanders onder mekaar. Dit aanbod werd meteen geaccepteerd, aangezien we bijna geen Nederlandse jongeren zijn tegengekomen tijdens de reis. Kamp Holland bijwonen was dus voor de verandering zeer welkom!

Na het zwemmen en het avondeten gingen we rond 21:30 richting het kampvuur. Axel en Gabriel hadden al een hoop hout bij elkaar gesprokkeld dus het enige wat nog resteerde was nog het vuur. Met 4 Expeditie Robinson waardige jongeren was dit dus geen enkel probleem. Het kampvuur in combinatie met de nodige alcoholische drankjes vormden de ideale mix om de nodige verhalen uit te wisselen. Later op de avond kwamen nog 2 andere Nederlanders (komend uit de buurt van Lochem) het kampvuur bijwonen. Door de enorme houtvoorraad bleef het kampvuur dus mooi lang aangewakkerd. Het kampvuur werd compleet gemaakt door wolven die op een afstand luidruchtig aan het huilen waren. Rond een uurtje of 1:30 vond iedereen het wel welletjes en weer richting de eigen bungalow te gaan, aangezien iedereen de volgende dag ‘vroeg’ op moest voor de activiteiten die iedereen separaat gepland had staan. Rond 2:30 gingen wij ook maar naar bed en de wekker om 10:30 te zetten om tijdig richting Orsa Björnpark te gaan.

De volgende morgen werden we rond 10:30 wakker. Na een lekkere brunch besloten we rond 12:00 richting het Björnpark te lopen. Na de nodige betalingen kwamen we in een hal terecht met opgezette dieren: ijsberen, lynxen, etc. Het berenpark bood veel variatie qua dieren die we konden zien zoals wolven, lynxen, ijsberen, tijgers, etc. Na het hele park doorlopen te hebben en gezien te hebben hoe de dieren te eten kregen, gingen we rond 15:30 weer richting de camping. Het enige wat we niet hebben kunnen spotten waren de wolverines, in het Nederlands ook wel veelvraten genoemd. In de bungalow hebben we een goede powernap gedaan om de batterijen weer op te laden. Aangezien we in een luie stemming waren, werd er voor de verandering besloten om geen avondeten te koken, maar om het plaatselijke restaurant op de camping te bezoeken. Dit ook om meer Zweedse invloeden van gerechten mee te krijgen, die wellicht in Nederland nagebootst of verfijnd kunnen worden. Het avondeten heeft zeker gesmaakt: lekker een stuk zalm/schnitzelschotel op z’n Zweeds geserveerd met meerdere verschillende sauzen. Een heerlijke culinaire ervaring.

Na het avondeten kwamen Axel en Gabriel langs onze bungalow, waar we vervolgens naar het kampvuur gingen, ditmaal op een andere locatie. Daar troffen we de andere 2 Nederlanders van de dag daarvoor en werden er genoeg verhalen uitgewisseld bij het kampvuur. Wederom waren de geluiden van de wolven die het kampvuur weer compleet maakten. De avond bij het kampvuur duurde wat korter dan de avond ervoor, aangezien iedereen van het gezelschap (op ons na) voor 11:00 moesten uitchecken. Axel en Gabriel zouden richting Idre gaan en de andere 2 naar een camping in de buurt van Torsby. Het verdere verloop van de avond hebben Ronald en ik maar gespendeerd aan het spelen van oldskool FIFA 2008. Rond 2:30 gingen we naar bed om de volgende dag nog ‘optimaal’ te kunnen benutten.

De volgende dag werden we rond 11:00 wakker en na de ontbijt/lunch (wat wel heel standaard aan het worden is tijdens deze vakantie) hebben we ons voorzien van een mountainbike om lekker een stuk te gaan fietsen. Het te rijden parcours hadden we de vorige dag al gekozen. Er waren meerdere beschikbare parcours om uit te kiezen, variërend tussen de 5 en 25km. Het parcours wat wij hadden gekozen zat er net tussen in qua kilometers. Op de kaart stond dat het 12 km was, maar tijdens het fietsen bleek dat dit toch rond de 16km lag. We werden nog meer op de proef gesteld, door de intervallen. Het parcours was dus continu bergopwaarts en bergafwaarts. In Zweden is men gewend aan het fietsen op losliggende stenen, maar wij dus totaal niet. Het duurde dus niet snel voordat de eerste valpartij een feit werd. Met mijn schouder en gezicht kwam ik gelukkig nog op een grasvlakte terecht, wat de val nog dragelijk maakte. Het resulteerde uiteindelijk in wat schaafwonden. Ondanks de kleine tegenslag hebben we het hele parcours afgereden en kwamen we rond 14:45 weer aan om de camping. Daarna hebben we even wat boodschappen gedaan voor het avondeten en daarna ons beloond met een bezoek aan het strand. Die avond stond merendeels in het teken van het kijken van het vrouwenvoetbal en James Bond. Rond 1:30 gingen we naar bed om bij te komen van wederom een sportieve dag.

De volgende dag hebben we de wekker om 9:00 gezet. Na het ontbijt hebben we de spullen in de wagen geladen en de bungalow schoongemaakt. De meest Nederlandse camping tot nu toe moesten we helaas verlaten. Rond 10:30 vertrokken we richting Stockholm. In Falun hebben we een pauze ingelast om de oude mijnen daar te zien. In een tijdsbestek van 45 minuten hebben we het gedeelte dat gratis was helemaal bezichtigd. Hoe de grondstoffen werden gewonnen tot aan het transport ervan. De tour tegen betaling daadwerkelijk in de mijnen zelf hebben we maar aan ons voorbij laten gaan, dit omdat we het niet te moeite waard vonden zowel qua tijd als geld. Rond 12:45 vertrokken we weer richting Stockholm.

Tijdens de rit richting Stockholm raakten we onbewust betrokken in een soort autorace (soort haasje over) met 2 Zweedse dames die reden in een Peugeot 107. Uiteindelijk moesten we toch capituleren aangezien de snelweg rondom Stockholm onder constructie lag. Het motto: “strong bitches can conquer everything” werd dus wederom weer bevestigd in Zweden. Rond 15:30 hadden we eindelijk het centrum van Stockholm bereikt. Het duurde echter voordat we daadwerkelijk bij het hotel aankwamen, door de enorme chaos in de stad zelf. Mensen die niet uitkijken voordat ze de weg oversteken, mensen van links die claimen dat ze voorrang hebben. Het centrum van Stockholm stedelijk herontwerpen zou geen overbodige luxe zijn…..

Na 30 minuten hebben we besloten om de auto maar in een parkeergarage achter te laten voor 24 uur, aangezien er vooraan het hotel geen parkeergelegenheid was. De laatste kilometer naar het hotel zelf, moesten we maar in de hitte ter voet trotseren. Na het inchecken hebben we meteen de spullen uitgeladen en zijn we meteen het centrum ingedoken om wat te gaan eten. De hele vakantie zonder één keer naar de McDonalds gaan kon natuurlijk niet uitbleven.. Kortweg simpel en lekker.
Na het eten hebben we Stockholm maar is ter voet proberen te verkennen. Wat ons vooral opviel is dat mensen graag vissen, de vele toeristen en van entertainment houden. In elk parkje werd de sfeer beïnvloed door salsa/dansmuziek.

Nu is het inmiddels alweer 21:00 wanneer ik dit verslag aan het typen ben. We gaan zo maar is kijken of Stockholm inderdaad een bruisende stad is zowel overdag als in de nacht. Van Geco (de man die we hadden ontmoet in Ekshärad) hadden we al wat tips gekregen over de plekken die altijd druk waren in Stockholm. Eén daarvan was Slüssen, een uitgaanswijk in Stockholm. Dit is ongeveer 30 minuten lopen vanaf ons hotel. Morgen moeten we voor 12:00 uitchecken en dan zal onze weg weer worden vervolgd richting Tived (ongeveer 4 uur rijden vanaf Stockholm)

Nog maar 5 dagen en dan zit de roadtrip er alweer op. De enige 2 verblijfaccommodaties die ons nu nog resteren zijn die in Tived en Kopenhagen. Het volgende en waarschijnlijk allerlaatste reisverslag zal dus komen vanuit Tived.

Hälsningar vanuit een warme hotelkamer in Stockholm!