De eerste 1300 kilometer naar het Hoge Noorden. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Alan Ly - WaarBenJij.nu De eerste 1300 kilometer naar het Hoge Noorden. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Alan Ly - WaarBenJij.nu

De eerste 1300 kilometer naar het Hoge Noorden.

Blijf op de hoogte en volg Alan

11 Juli 2013 | Noorwegen, Oslo

Eindelijk was het dan zover: roadtrip 2013 die ons door 4 landen zou heen leiden, te weten: Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden.
Inmiddels hebben we het Anker Hotel in Oslo bereikt en vanuit daar zal dit eerste reisverslag van deze reis dan ook worden getypt.

Gisteren (10 juli) om 20:45 kwam het racemonster (Mazda 323F) just-in-time om ondergetekende op te pikken. De Stena Line zou om 10:00 vertrekken vanuit Frederikshavn. Hierdoor zijn we dan ook ruim van tevoren vertrokken om er zeker van te zijn dat we de ferry richting Oslo ook daadwerkelijk zouden halen.
Via Oldenzaal, Osnabrück, Bremen, Hamburg en Kolding zijn we rond 6 uur aangekomen in Frederikshavn. Zeker op tijd, dus nog tijd om even te pitten. Onderweg zijn we nog staande gehouden door de Duitse Narcotica-brigade, die een Nederlandse sportwagen met 2 twintigers wel heel verdacht vonden. Na de nodige formaliteiten en een gezellig praatje met de 2 agenten mochten we onze reis vervolgen.

Rond 8:30 zijn we vervolgens in de rij gaan staan om de ferry op te kunnen. We konden daadwerkelijk pas om 9:30 de ferry oprijden. Daar werd de auto achtergelaten en hebben we eerst een powernap gedaan in de loungebar om het tekort aan slaap in te halen.
Eenmaal weer wakker hebben we de zonnige en warme dag doorgebracht meermaals op het dek, maar af en toe ook in de arcade, om te airhockeyen.

Na een lange poos op zee (Kattegat) zagen we ineens land, en even later voeren we het Oslo-fjord binnen. Deze werd naarmate de tocht steeds nauwer en de rotswanden steeds hoger. Daarnaast werden we ook begeleid door een toenemend aan zeemeeuwen.

Rond half 7 's avonds legde de ferry aan in Oslo. Na de file om de boot af te rijden konden we vervolgens weer aan de kant. Nu was de Noorse douane op zoek naar illegale objecten in onze auto. De sportwagen werd aan de kant gedirigeerd en de drugshond werd losgelaten rondom en in de auto. Na een vragenvuur van een douane-beambte, die uiteindelijk wel door had dat we niets te verbergen hadden, konden we dan uiteindelijk naar ons hotel. Het geluk hadden we aan onze zijden, want anders hadden we zeker weten een gedeelte van het meegenomen alcohol af moeten staan, aangezien we boven het toegstaande alcoholmaximum hebben meegenomen. Rond half 8 checkten we in, in het hotel.

Vanavond en vannacht gaan we kijken wat de stad Oslo te bieden heeft.
Morgen om 11 uur 's ochtends wordt er verwacht dat we uitchecken uit het hotel. Daarna zullen we nog de bezienswaardigheden in Oslo bekijken. Vervolgens zullen we richting Zweden rijden, naar de plaats Ed. Naar verluidt zullen we aantal mooie en heldere meren tegenkomen, dus de allereerste duik in het water zal spoedig volgen.

Groeten vanuit het zonnige en zeer warme Oslo!